revalidatie fijne motoriek

HandsOn

HandsOn is een spel voor de revalidatie van fijne motoriek. De game is gemaakt voor kinderen tussen acht en twaalf jaar die revalidateren voor CP (cerebrale parese) door middel van speelse interactie.

HandsOn is geïnspireerd door tower defense games. In dit type game moet de speler een moestuin verdedigen tegen aanvallende tuinkabouters door hun weg te blokkeren. Dat doen ze door fysieke objecten in de paden van tegemoetkomende vijanden te plaatsen.

Revalidatie Fijne Motoriek

Voor fysiotherapie van de hand(en) wordt dit mixed reality-spel gebruikt, waarin digitale technieken zijn verwerkt met objecten uit de praktijk. De hardware is een vooraf ontwikkelde tech-installatie met een statief met een beamer en Kinect.

De objecten worden door de Kinect gedetecteerd en de ideale plaatsing ervan wordt aan de speler getoond door de game rechtstreeks op een tafel te projecteren.

Kenmerken

De speler moet fysieke objecten zoals legblokken of cilinders roteren, verplaatsen en schuiven. Dit stelt de speler in staat om zijn of haar fijne hand- en arm motorfuncties te revalideren door deze bewegingen regelmatig te oefenen.

Schuiven is eenvoudig, maar een blok oppakken, draaien en correct plaatsen kan een uitdagend en moeilijk zijn omdat dit verschillende spiergroepen gebruikt.

HandsOn kent een veelzijdigheid aan instellingen en spelmodi die het mogelijk maken om de game af te stemmen op een individuele speler. Onder deze instellingen zijn bijvoorbeeld te vinden: het spelen met of zonder kleuren; het scherm link of rechts oriënteren voor patiënten met een afwijkend gezichtsveld; de moeilijkheidsgraad bepalen door tal van opties zoals snelheid, levenspunten, schade en bloktypes. Elke speler maakt een eigen profiel aan waarin deze opties worden opgeslagen en de scores worden verzameld.

Technologie

Het spel wordt gespeeld met een technische installatie bestaande uit een groot metalen statief. Vanuit het midden van deze installatie hangen een projector en een Kinect die op een grote tafel gericht zijn.

De Kinect registreert waar de fysieke objecten zich bevinden en waar ze worden geplaatst. Ook ziet de Kinect sensor of de speler de objecten met de juiste kleur naar boven heeft geplaatst. De speler moet de objecten dus continu draaien en goed positioneren om de tuinkabouters te vlug af te zijn.

Samenwerking

Oorspronkelijk was HandsOn een samenwerking tussen het Utrecht School of Arts Innovation Lab (HKU) en Roessingh Research & Development (RRD).

GainPlay Studio heeft HandsOn verder ontwikkeld met een speciaal oog voor stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het spel is compleet opnieuw opgebouwt om makkelijk in gebruik te zijn en eenvoudig te begrijpen voor behandelaren en spelers.

revalidatie fijne motoriek
revalidatie fijne motoriek
revalidatie fijne motoriek
revalidatie fijne motoriek
revalidatie fijne motoriek
revalidatie fijne motoriek

revalidatie fijne motoriek

revalidatie fijne motoriek

revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek, revalidatie fijne motoriek.